Achtergrond

Het stappenplan van het Lean proces

De kerngedachte achter een Lean proces is het maximaliseren van de betrokkenheid met de klant en het minimaliseren van verspilling. Lean betekent simpelweg het creëren van waarde met minder middelen dan normaal. Een Lean organisatie begrijpt de waarde van de klant en richt haar belangrijkste processen op het continu verhogen van de processen binnen het bedrijf. Het uiteindelijke doel is om de klant een perfecte dienst te bieden door middel van een goedlopend bedrijfsproces. Om dit te bereiken is het van belang om de vijf stappen te zetten voor het implementeren van het Lean proces in jouw organisatie. We hebben het u wat makkelijker gemaakt door deze stappen voor een Lean proces voor jou op een rijtje te zetten.

Definieer de waarde

Definieer de waarde vanuit het perspectief van de eindklant. Druk de waarde uit in termen van een specifiek product, dat voldoet aan de behoeften van de klant tegen een specifieke prijs op een specifiek moment. Het is van belang dat u beschikt over een uitgangspunt. Definieer de waarde vanuit het perspectief van de klant en druk de waarde uit in termen van een specifiek product.

Identificeer de waarde stroom

Identificeer de waarde stroom, de reeks van alle specifieke acties die nodig zijn om een specifiek product te ontwikkelen door middel van de drie belangrijke managementtaken van een bedrijf: de probleemoplossende taak, de informatiemanagement taak en de fysieke transformatie taak. Maak een kaart van de huidige staat en de toekomstige staat van de waarde stroom. Identificeer en zoek vervolgens naar ‘waste’ in de huidige staat en zorg ervoor dat u dit verminderd.

Ga dieper in op de waarde stroom

Maak de overige stappen in de waarde stroom stromen. Elimineer functionele barrières en ontwikkel een productgerichte organisatie die de doorlooptijd drastisch verbetert. Creëer ook de snelheden van processen, diensten en informatie binnen de organisatie. Elimineer het uitvoeren van batchtesten. Er wordt niets gedaan door het upstream-proces totdat de downstream-klant de noodzaak ervan in zal gaan zien. Daarom is het noodzakelijk om onnodige voorraadopbouw te verminderen binnen het bedrijf.

Trek de klant aan

Deze stap is relatief kort, echter is hij niet minder belangrijk dat de bovenstaande stappen. Laat de klant de producten naar behoefte gebruiken, zodat er geen vertraging binnen de verkoop meer nodig is. Zorg ervoor dat de klant altijd de beschikking heeft over de producten of diensten en dat hij deze altijd kan gebruiken.

Perfectioneer en herhaal

Er komt geen einde aan het proces van het verminderen van fouten, tijd en kosten binnen jouw organisatie. Ga altijd weer terug naar de eerste stap en begin met de volgende Lean transformatie, waarbij een product wordt aangeboden dat steeds dichter bij de wensen van de klant komt te liggen. Perfectie is het volledig elimineren van verspilling, zodat alle activiteiten waarde creëren voor de klant. Dit is dus een continu (eindeloos) proces.

Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo

Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.

Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen:

Lean White Belt

Lean Yellow Belt

Lean Orange Belt

Lean Green Belt

Lean Black Belt



Achtergrond
10 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen