Achtergrond

Lean in de zorg

Lean in de zorg is de toepassing van “lean” ideeën in zorginstellingen om verspilling in elk proces, proces en taak te minimaliseren door middel van een continu systeem van verbetering. Met behulp van lean-principes streven alle leden van de organisatie, van clinici tot de zorgverleners, er voortdurend naar om gebieden van verspilling te identificeren en alles te elimineren wat geen toegevoegde waarde heeft voor patiënten. Wij zullen u in dit artikel wat meer laten zien over de toepassing van Lean in de zorg.

Lean Six Sigma in de gezondheidszorg

Lean en Six Sigma worden in de gezondheidszorg en andere industrieën vaak gebruikt om verbeteringen te creëren op de werkvloer. Six Sigma is een metrisch gestuurd systeem dat wordt gebruikt om medische fouten te verminderen en defecten te verwijderen uit processen die te maken hebben met het leveren van zorg. Beide methodologieën streven ernaar om de operaties te optimaliseren en de waarde voor patiënten te verhogen. Terwijl Lean zich echter richt op het elimineren van verspilling, probeert Six Sigma de variatie te verminderen door defecten te reduceren tot een specifieke statistische maatregel. In de laatste twee decennia zijn de twee systemen gecombineerd in het hybride verbeteringsproces “Lean Six Sigma”.

Organisaties die lean in de zorg gebruiken pleiten ervoor dat Lean de standaard zou moeten worden. Dit gezien het feit dat het door iedereen wordt gewaardeerd en dat het door iedereen kan worden geïmplementeerd. In tegenstelling tot Six Sigma, vereist Lean geen geavanceerde statistische methoden, dure training of platforms en systemen. Belangrijker nog is dat Lean principes stapsgewijs kunnen worden toegepast binnen de gezondheidszorg. Elke zorgperiode en elke interactie met de patiënt biedt mogelijkheden om waarde te creëren en verspilling tegen te gaan.

Lean in de zorg voorbeelden

Het verbeteren van de patiënttevredenheid, het plannen van afspraken, het verminderen van overuren, het verminderen van overwerk, het verwerken van papierwerk en het verhogen van de inkomsten van de kliniek zijn slechts een paar van de gebieden waar ziekenhuizen en andere zorginstellingen lean in de zorg implementeren. Hier worden enkele interessante voorbeelden van lean in de zorg op een rijtje gezet:

  • Opnieuw ontworpen patiëntenkamers

Door de komst van nieuwe patiëntenkamers kunnen systemen en apparaten worden verplaatst. Dit heeft als gevolg dat  verpleegkundigen 70% meer tijd met de patiënten kunnen doorbrengen. Bovendien word de veiligheid van de patiënten verbeterd door kamers uit te rusten met plafondliften, bedden met alarmfuncties en alle mogelijke andere soorten apparatuur.

  • Kortere inspectietijden voor de wagentjes

Nicklaus Kinderziekenhuis heeft de inspectietijd van de wagentjes in het ziekenhuis teruggebracht van drie uur naar tien minuten door visuele optimalisatie en het verminderen van overtollige voorraden en apparatuur.

  • Patient Safety Alert (PSA) System

Een van de vele initiatieven die de laatste tijd steeds vaker terugkomt is het Patient Safety Alert (PSA) systeem waarmee alle medewerkers mogelijke patiëntveiligheidskwesties moeten melden. Gemelde problemen worden snel onderzocht en interventies worden snel uitgevoerd. Door dit systeem zijn de aansprakelijkheidsclaims bij verschillende bedrijven tussen 2005 en 2015 met 74% gedaald.



Achtergrond
13 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen