De bedoeling van Lean is om perfecte processen en prestaties na te streven. Je probeert dagelijks verspillingen uit het proces te halen.
Lean is gebaseerd op de volgende redeneringen:
Door perfecte processen wordt de klantwaarde optimaal. Hoe perfecter een proces, des te effectiever de waardetoevoeging, des te groter de klanttevredenheid en des te succesvoller de onderneming.
Je levert producten en diensten aan klanten. De klant heeft een behoefte en bepaalt het doel. Alles staat of valt bij de eisen van de klant. Weet wat je klant wil.
Waarde toevoegen is een proces. Je creëert waarde voor een klant via een combinatie van correct uitgevoerde stappen, zoals marketing, ontwerp, productie, verwerking, levering en ondersteuning. Dit leidt tot producten en diensten die de klant op waarde zal schatten.
Verspilling doet afbreuk aan het proces van waardetoevoeging. Verspillingen in processen die voorkomen dat processtappen snel en effectief kunnen plaatsvinden, hinderen het toevoegen van klantwaarde.
Mensen creëren waarde. Zij voeren de processen in en gebruiken technologie en apparatuur. Het voorkomen van verspilling met Lean hangt af van het ontwikkelen van de juiste cultuur en de juiste omgeving waar mensen betrokken en innovatief zijn en nuttige werkzaamheden uitvoeren.
Lean gaat over processen waarbij ieder proces een Input heeft, activiteiten dan wel subprocessen kent en er wordt iets geleverd aan een klant.
Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo
Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.
Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen: