Achtergrond

Lean volgens Toyota

Lean en het Toyota Production System (TPS)

De basis van TPS werd ontwikkeld door  Elji Toyoda, Kiichiro Toyoda en Taiichi Ohno. TPS richt zich op twee pijlers: 

  1. Just in Time (snel leveren) 
  2. Jidoka (foutloos leveren)

Na jarenlange ervaring met TPS in Japan is Toyota gevraagd om TPS in het westen te implementeren. Tijdens deze implementatie heeft men continu verbeteren toegepast door TPS aan te passen. Voor de westerse cultuur spelen de mensen een nog autonomere rol  in het proces. Toyota heeft dit onderkent en aangepast in Total-TPS (T-TPS)

Pijler 1: Just in Time

staat voor krijgen wat je nodig heb, op het juiste tijdstip en in de juiste hoeveelheid. Dit principe geldt zowel voor interne als externe klanten. Met andere woorden: organiseer de processen met korte doorlooptijden. De hoofdelementen van Just in Time zijn: One Piece Flow, Pull productie en produceren volgens Takttijd.

Taiichi Ohno staat bekend als de bedenker van de 7 verspillingen (Muda) en baseerde dit op de volgende uitspraak:  “Iedere medewerker moet weten weten welke waarde hij voor de klant toevoegt. Alle andere activiteiten stop je mee”. De eerste stap naar het toepassen van Lean is te leren de verspillingen in processen te identificeren. Taiichi Ohno kwam met 7 verspillingen (de achtste verspilling is er later bijgekomen).

  1. Verspilling ten gevolge van overproductie
  2. Verspilling in wachten
  3. Verspilling in transport
  4. Verspilling in verwerking (in het proces zelf)
  5. Verspilling in opslag
  6. Verspilling in beweging
  7. Verspilling door defecten
  8. Verspilling door niet benutten van talent van medewerkers

Ezelsbrug = TIMWOODS

T = TRANSPORT

I = INVENTORY

M = MOTION

W= WAITING

O = OVERPRODUCTION

O = OVERPROCESSING

D= DEFECTS

S = SKILLS

Naast Muda hebben we ook Mura en Muri

Mura = onbalans in het proces

Muri = zwaar werk voorkomen

Deze begrippen worden in de measure fase uitgebreid toegelicht

Pijler 2: Jidoka

Jidoka staat voor het inbouwen van kwaliteit en heeft alles te maken met het voorkomen van fouten. . Als er tijdens het productieproces tóch nog niets verkeerd gaat, stopt het werk:

  • Machines schakelen zichzelf (autonomatie) uit
  • Medewerkers kunnen de lijn stopzetten. 

Alles om te voorkomen dat er fouten doorgegeven worden aan het volgende proces en het streven naar perfectie. Eiji Toyoda verfijnde het proces van ‘stop the line”. De productie lijn stopt wanneer er zich een fout voordoet. Op deze manier worden fouten direct opgelost. 

De filosofie van jidoka zegt dat de persoon die werk produceert binnen een bepaalde stap de verantwoordelijkheid heeft voor de kwaliteit van de taak die hij uitvoert. Als er een probleem is, is die persoon verantwoordelijk voor het oplossen ervan. 

Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo

Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.

Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen:

Lean White Belt

Lean Yellow Belt

Lean Orange Belt

Lean Green Belt

Lean Black Belt



Achtergrond
18 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen