Achtergrond

Maak kennis met de Kanban methode

Kanban, het is een term waar ondernemers en particulieren regelmatig mee in aanraking komen. Echter zien we dat veel mensen niet precies weten wat het is. Tijd om hier verandering in te brengen. Het is een term die gebruikt wordt om een bepaalde lean methode aan te geven. Wat voor soort methode is het? En wat zijn de voordelen van Kanban? Om daar achter te komen zal je snel verder moeten lezen!

De Kanban Methode

De Kanban Methode kan ook wel gezien worden als een speciale methode voor het optimaliseren van processen binnen een bepaalde onderneming. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan het verbeteren van de klachtafhandeling of aan het optimaliseren van de contentproductie binnen de onderneming.  Kanban is een Japanse methode die de focus legt op een rustige aanpak. Het is juist de bedoeling dat je niet te gehaast te werk gaat. Aan de hand van enkele stappen zal er geprobeerd worden om bepaalde problemen binnen een team te verhelpen.

Het toepassen van de Kanban methode

Als het aankomt op het toepassen van de Kanban methode zijn er eigenlijk zes stappen die altijd gevolg zullen worden. Wij hebben het je wat makkelijker gemaakt door deze hieronder op een rijtje te zetten. Zo weet je wat je tijdens een Kanban van Lean kunt verwachten:

  • Visualisatie – tijdens deze stap zal je gaan visualiseren over wat er allemaal kan verbeteren binnen de onderneming of binnen het team. Zo is het mogelijk om de workflow te visualiseren, om deze vervolgens samen aan te gaan pakken.
  • Beperken van de tijd – de tweede stap is het beperken van de hoeveelheid tijd die je kwijt bent aan een bepaalde klus. Het is belangrijk dat je niet wordt bedolven onder het werk, dit is namelijk alleen maar contra productief.
  • Flow managen – stap drie is het managen van de flow op de werkvloer. Door de flow binnen het team te optimaliseren zal je de ultieme werkplek kunnen creëren. Dit stelt je in staat om op een prettige manier aan de slag te gaan.
  • Afspraken maken – de volgende stap is om expliciete afspraken te maken binnen de onderneming. Met behulp van een expliciete afspraak weet iedereen waar hij of zij zich aan moet houden.
  • Feedback momenten – tijdens de feedback momenten krijgt iedereen de gelegenheid om feedback te geven en deze te ontvangen. Door het gebruik van meetings worden zo de ervaringen van de ander naar voren gebracht.
  • Verbetering – laatste stap is om samen de handen ineen te steken om gezamenlijk tot een beter resultaat te komen. Door de feedback mee te nemen zal je tot een optimaal resultaat kunnen komen.

Wil je meer te weten komen over Kanban of sta jij te popelen om het ook te implementeren binnen jouw team of onderneming? Dan staan wij van Lean klaar voor je op het gebied van alle mogelijke soorten trainingen. Op onze site vind je veel meer informatie over deze betreffende Kanban training. Kijk dit zeker op je gemak even door. Heb je na het lezen nog vragen? Neem gerust contact met ons op.



Achtergrond
18 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen