Achtergrond

Waar komt Lean vandaan?

Veel mensen denken dat de oorsprong van Lean bij een organisatie in het oosten van de wereld ligt: Toyota in Japan. Maar de historie van het concept Lean gaat veel verder terug. Eeuwen geleden bedachten mensen al toepassingen om werk makkelijker en efficiënter te maken. Toen de massaproductie op gang kwam wilden organisaties zoveel mogelijk producten tegen lage kosten produceren. Dit heeft een belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van Lean zoals we dat hedendaags kennen.

De geschiedenis van Lean

Volgens sommige Lean-experts is Lean is ontstaan rond volgens Benedictijns leiderschap. Benedictus van Nursia heeft zes principes beschreven die de basis vormen van het hedendaagse Lean Management.  In 1574 werden in  Venetië Galei-schepen in serie gebouwd. Door flow in het proces te creëren konden zij iedere dag 1 schip afleveren. De eerste studies over verspillingen kwamen van Benjamin Franklin. In 1720 schreef hij over verspillingen in processen.

De Franse generaal Jean-Baptiste de Gribeauval begreep het voordeel van gestandaardiseerde onderdelen bij het herstellen van schade aan militair materieel tijdens de oorlog (1760).  Onderdelen werden zoveel mogelijk uitwisselbaar en standaard gemaakt. In 1900 wilde men de prestaties van arbeiders verbeteren. Frederick Taylor heeft hier met name studies naar gedaan. Het was Henry Ford (1914) die als eerste een lopende band inzet voor de productie van auto’s. De assemblage van de T-Ford werd hiermee gereduceerd van 12 uur naar 3 uur.

Toyota

In Japan (1924) ontwerpt Sakichi Toyoda een automatisch weefgetouw met ingebouwde kwaliteit (Jidoka). Bij een draadbreuk stopte de machine. William Edwards Deming (1950) doceerde in Japan kwaliteitsmanagement en de principes van statistische procescontrole. Hiermee overtuigt hij Toyota dat verbeteren van kwaliteit de kosten reduceert. In deze tijd bracht Eiji Toyoda een studiebezoek aan de Ford fabriek in Michigan. Ford produceerde 8000 auto’s per dat en Toyota 2500 auto’s per dag.

Na dit bezoek besloot hij samen met Taiichi Ohno een productiesysteem te ontwikkelen op basis van het Just in Time en Jidoka concept. Hiervoor moesten alle overbodige handelingen uit het proces worden gehaald. De verspillingen Muda, Mura en Muri. Dit bleek ontzettend succesvol en Toyota leverde kwalitatief betere auto’s.

In 1988 werd er een door een Amerikaanse universiteit een onderzoek gefinancierd. Een van de onderzoekers, John Krafcik ontdekte een aantal kenmerken in vergelijking met de traditionele massaproductie bij Toyota. Toyota had van alles minder nodig (mensen, investeringen, inspanningen, toeleveranciers, voorraad). De term lean werd nu geïntroduceerd. Hierna zijn er door Amerikanen meerdere bekende boeken geschreven over Lean:

The Machine That Changed the World van Womack and Jones. Zij beschrijven in vijf fasen om tot een lean-organisatie te komen: value, value stream, flow, pull, perfection. Een ander bekent schrijver voor lean boeken is Prof. Dr. Jeffrey K. Liker. Hij heeft onder andere de “The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer” geschreven.

Het hedendaagse Lean is dus niet bedacht door 1 organisatie of 1 persoon. De organisatie Toyota is vanwege haar discipline om lean te werken wel een voorbeeld geworden voor organisaties over de hele wereld.



Achtergrond
26 jul 2018

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen