Achtergrond
Wat is de Kaizen methode?
Kaizen is een benadering binnen Lean voor het creëren van continue verbetering op basis van het idee dat kleine, voortdurende veranderingen grote verbeteringen teweeg kunnen brengen. Het is gebaseerd op samenwerking en betrokkenheid en is echt gericht op een andere manier van denken binnen het bedrijf. Kaizen is de kern van de lean manufacturing methode, oftewel The Toyota Way. Het werd ontwikkeld in de productiesector om defecten te verminderen, verspilling te elimineren, de productiviteit te verhogen en om de innovatie te bevorderen. Laten we u eens wat meer leren over het gebruik van de Kaizen methode binnen uw onderneming.
Tien principes van
Kaizen
Omdat de uitvoering van Kaizen de juiste mentaliteit vereist,
zijn er 10 principes opgericht die door bedrijven gevolgd kunnen worden. Deze
10 principes binnen de Kaizen methode worden erg vaak aangeduid als de kern van
de filosofie. Dit zijn de volgende principes:
- Laat
veronderstellingen los.
- Wees
proactief bij het oplossen van problemen.
- Accepteer
de status quo niet.
- Laat
het perfectionisme los en neem een houding aan van adaptieve verandering.
- Zoek
naar oplossingen als u fouten vindt.
- Creëer
een omgeving waarin iedereen zich geroepen voelt om bij te dragen.
- Accepteer
de voor de hand liggende kwestie niet; vraag in plaats daarvan vijf keer
“waarom” om bij de hoofdoorzaak te komen.
- Vraag
naar meningen van meerdere mensen.
- Gebruik
creativiteit om goedkope, kleine verbeteringen te vinden.
- Stop
nooit met verbeteren.
Hoe de Kaizen methode werkt
De Kaizen methode is gebaseerd op de overtuiging dat alles
verbeterd kan worden. Het berust ook op het principe van respect voor mensen.
Kaizen bestaat uit het identificeren van problemen en kansen, het creëren van
oplossingen en het uitbouwen van deze kansen. De belangrijkste stappen vormen
een cyclus voor continue verbetering en geven een systematische methode om dit
proces op een eenvoudige manier te implementeren op de werkvloer. Hieronder
hebben we enkele van deze stappen voor u op een rijtje gezet:
- Zoek problemen. Door gebruik te maken van de feedback van alle werknemers kunt u aan de slag om een lijst van problemen op te stellen. Maak een shortlist als er veel problemen zijn.
- Creëer een oplossing. Moedig werknemers aan om creatieve oplossingen aan te bieden, waarbij allerlei ideeën worden aangemoedigd. Kies een winnende oplossing of oplossingen uit de gepresenteerde ideeën.
- Test de oplossing. Implementeer de hierboven gekozen oplossing en test het uit in de praktijk. Maak proefprogramma’s of neem andere kleine stappen om de oplossing te testen.
- Analyseer de resultaten. Controleer op verschillende tijdstippen de voortgang en test uit hoe u het beste het personeel betrokken kunt houden. Bepaal hoe succesvol de verandering is geweest.
- Standaardiseren. Als de resultaten positief zijn, pas de oplossing dan toe in de hele organisatie.
- Herhaal dit. Deze stappen moeten voortdurend worden herhaald, waarbij nieuwe oplossingen worden getest en waar nieuwe problemen worden aangepakt.
Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo
Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.
Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen:
Lean White Belt
Lean Yellow Belt
Lean Orange Belt
Lean Green Belt
Lean Black Belt
Achtergrond
10 mrt 2020