Achtergrond

Wat is een proces?

De drie soorten processen

Wat is een proces? Een proces is een keten van terugkerende activiteiten gericht op een output voor de klant, en kan over verschillende afdelingen heen lopen. Om de activiteiten uit te voeren is er informatie en communicatie nodig. Denk bijvoorbeeld aan de planning van werk.

In elke organisatie zijn er drie soorten processen:

  1. Primaire processen (op de klant gericht)
  2. Ondersteunende processen (interne focus)
  3. Besturing processen (aansturing en bijsturing)

Binnen deze basisindeling kennen organisaties hun eigen variant. Primaire processen zijn daarbij het meest onderscheidend omdat iedere organisatie op een eigen manier omgaat met hun klanten.

Besturende en ondersteunende processen zijn bij veel organisaties in hoofdlijnen hetzelfde opgebouwd. Denk aan bijvoorbeeld de inrichting van de afdelingen: inkoopafdeling, HR afdeling, Salarisadministratie , financiële administratie etc.

1-Primaire processen:

Primaire processen omvatten de kerntaken en basisactiviteiten van een organisatie. Dit zijn de operationele processen.

  • Primaire processen lopen van klant tot klant
  • De output wordt geleverd aan externe klanten

2-Ondersteunende processen:

Ondersteunende processen zijn processen die een interne focus hebben. Deze creëren de randvoorwaarden om de primaire processen optimaal te laten verlopen.

  • De output van deze processen wordt geleverd aan een interne klant

3-Besturings processen:

Besturingsprocessen hebben als focus het aansturen en bijsturen van de primaire en ondersteunende processen. Bijvoorbeeld: activiteiten voor het plannen, controleren, evalueren en bijsturen.

  • Planning
  • Rapportage
  • Audits


Achtergrond
05 apr 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen