Achtergrond

Wat is Lean?

Als u meer wilt leren over de concepten voor het verbeteren van een bedrijfsproces, bent u bij ons aan het juiste adres. We laten u kennismaken met de principes van Lean, Six Sigma en Lean Six Sigma. Mensen zonder ervaring op dit gebied kunnen een idee krijgen van waar het allemaal om draait. Vandaag laten we het idee zien achter Lean zelf. Wat is het? En wat zijn de voordelen van deze methode? Tijd om hier achter te komen!

Wat is Lean?

Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde. De Lean methode zorgt voor hoge kwaliteit en klanttevredenheid.  Het helpt bij

  • de vermindering van de procescyclustijd,
  • de verbetering van de levertijd van producten of diensten,
  • het verminderen of elimineren van de kans op het ontstaan van defecten,
  • het verminderen van de voorraadniveaus en
  • het optimaliseren van middelen voor belangrijke verbeteringen.

Het is een oneindige methode voor het verminderen van verspilling, waardoor er sprake is van een continue reeks van verbeteringen binnen de organisatie.

Verminderen van verspilling

Het Lean concept ontleent zijn ontstaansgeschiedenis aan TPS – Toyota Production system. Het TPS-model is doorgaans zeer geschikt voor hoog volume productieomgevingen. Lean vindt echter zijn toepassing in elke omgeving, waar verspilling wordt waargenomen. Lean kan zowel in de productie als in de dienstensector worden toegepast. Het lijdt geen twijfel dat Lean tegenwoordig in veel organisaties in de is terug te vinden.  Verspilling dat in de Lean-methode wordt geïdentificeerd, staat bekend als “Muda”. Muda is een Japans team voor afval – geïntroduceerd door de Japanse ingenieur Taiichi Ohno van (Toyota) in de jaren 1960.

Kernwaarden binnen de Lean methode

Binnen de Lean methode zijn enkele belangrijke kernwaarden en stappen te onderscheiden:

  • Definieer de waarde: De klant bepaalt de waarde van een product of dienst. De eerste stap is dus het identificeren van klanten. Vraag jezelf af, wat wil de klant? Bepaal de verwachtingen van de klant van uw producten of diensten.
  • Breng de waarde stroom in kaart: De value stream mapping toont de workflow processtappen voor een product of dienst. De value stream mapping helpt bij het identificeren en elimineren van Non-valua Added -activiteiten. Dit helpt u uiteindelijk om de procesvertragingen te verminderen en daarmee de kwaliteit van het product/dienst te verbeteren.
  • Zorg voor de juiste Flow: Creëer flow naar de klant door te zorgen voor een continue flow systeem bij het produceren van een product of dienst. Flow zal het proces optimaliseren om de procesefficiëntie te maximaliseren.
  • Maak gebruik van een Pull: Stel een pullbenadering in door te voldoen aan de tijd die het systeem nodig heeft om het systeem te verslaan. De slagtijd is de snelheid waarmee een product klaar moet zijn om aan de vraag van de klant te voldoen. JIT (Just in time) is een instrument ter bevordering van het Pull-systeem. Dit zorgt voor een soepele workflow van het proces zonder onderbrekingen.

Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo

Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.

Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen:

Lean White Belt

Lean Yellow Belt

Lean Orange Belt

Lean Green Belt

Lean Black Belt



Achtergrond
10 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen