Achtergrond

Wat is Lean Six Sigma?

Wat is Lean Six Sigma? Dit is een vraag die regelmatig aan ons gesteld wordt.  Lean Six Sigma is een procesverbeteringsmethode die is ontworpen om problemen te elimineren, verspilling en inefficiëntie te verminderen en de werkomstandigheden te verbeteren om beter in te spelen op de behoeften van klanten. Het combineert de tools, methoden en principes van Lean en Six Sigma in één populaire en krachtige methode voor het verbeteren van de activiteiten van uw organisatie. Lean Six Sigma’s team-georiënteerde aanpak heeft uitstekende resultaten in het maximaliseren van de efficiëntie en het verbeteren van de winstgevendheid van bedrijven. Vraagt u zich nog steeds af “Wat is Lean Six Sigma precies?”  Lees dan verder om hier meer over te weten te komen!

Kernelementen achter Lean Six Sigma

Six Sigma werd voor het eerst ontwikkeld bij Motorola in de late jaren tachtig. De methodologie werd ontwikkeld door Bill Smith, een kwaliteitsingenieur, die als doel had de manier waarop de kwaliteits- en meetsystemen werkten te verbeteren om fouten te elimineren. De Motorola-systemen tolereerden foutenpercentages die te veel uitval, herbewerking, redundant tests en vaak ontevredenheid bij klanten tot gevolg hadden. Echter bleek het toepassen van Six Sigma niet genoeg te zijn, dit is dan ook waar Lean zijn intrede heeft gemaakt. Deze methode bevat enkele andere principes dan de Six Sigma methode, vandaar dat deze naast elkaar werden ingezet voor een beter resultaat.

Er zijn drie belangrijke elementen voor Lean Six Sigma. Aangezien het wel van belang is dat u op de hoogte bent van deze elementen zullen wij deze hieronder met u doornemen:

  • Tools en technieken: Een uitgebreide set van tools en analytische technieken die gebruikt worden om problemen te identificeren en op te lossen.
  • Proces en methode: Een reeks van fasen die het gebruik van de probleemoplossende tools organiseren om ervoor te zorgen dat de echte hoofdoorzaken worden gevonden en dat een oplossing volledig wordt geïmplementeerd.
  • Mindset en cultuur: Een manier van denken die steunt op gegevens en processen om operationele prestatiedoelen te bereiken en continu te verbeteren.

Deze drie elementen versterken elkaar. Analytische technieken worden niet effectief gebruikt, tenzij er een proces is om ze toe te passen en een mentaliteit van continue verbetering die de behoefte eraan creëert. Een verbeteringsproces levert niet de gewenste resultaten op, tenzij het de hulpmiddelen en technieken omvat die de activiteit van de processtappen definiëren en er een cultuur is die aandringt op een systemische, op gegevens gebaseerde benadering van het oplossen van problemen.

Tot slot zal een cultuur die streeft naar voortdurende verbetering gefrustreerd raken als er geen tools en technieken voor analyse zijn en geen proces of methode die kan worden toegepast om de verbeteringsinspanningen te organiseren en te richten. Gelukkig omvat de Lean Six Sigma methode van bedrijfsverbetering alle drie de lagen van de aanpak van Lean Six Sigma.



Achtergrond
10 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen