Achtergrond

Wat kan u met Lean Six Sigma tools?

Nu u waarschijnlijk al wel bekend bent met de Six Sigma-methode is het van belang om te kijken naar de Lean Sig Sigma tools en technieken. Veel van deze Lean Sig Sigma tools en technieken waren al in gebruik lang voordat de Lean Six Sigma methode werd geformuleerd en zijn opgenomen in deze methode. Een van de krachtige aspecten van Lean Six Sigma is dat er in elke fase meerdere tools beschikbaar zijn voor gebruik. Een team kan dan de Lean Sig Sigma tools of technieken kiezen die het beste past bij hun unieke situatie. Organisaties zullen vaak een favoriete set van technieken hebben die gebaseerd is op hun bedrijfscultuur of historische voorkeuren.

De verschillende Lean Six Sigma tools

De Lean Sig Sigma tools en technieken zijn georganiseerd op basis van de soorten analyses waarin ze worden gebruikt. Veel van deze tools en technieken kunnen in meerdere fasen van een Lean Six Sigma project worden gebruikt, afhankelijk van het probleem en de analyse die wordt uitgevoerd. Deze verschillende Lean Sig Sigma tools kunnen zowel losstaand als in combinatie met elkaar worden gebruikt. Hieronder hebben we de belangrijkste Lean Sig Sigma tools voor u op een rijtje gezet:

  • Process Map – een grafische weergave die de interacties tussen alle processtappen en beslissingspunten binnen een proces weergeeft. Elke stap is een apart item op de proceskaart.
  • Value Stream Map – een speciaal geval van een proceskaart die de primaire stroom door een proces weergeeft wanneer elke stap verloopt zoals gepland (geen herbewerking of vertakkingspunten). Het is de set van stappen die de klantwaarde van het proces creëert.
  • As-Is Proces – dit is de proceskaart of de waardestroomkaart die alle stappen in het proces weergeeft zoals die daadwerkelijk in de huidige bedrijfsomgeving plaatsvinden. Dit is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als wat er in de procedures wordt gedocumenteerd.
  • To-Be Process – dit is de gewenste proces map of value stream map nadat de probleemoplossing is geïmplementeerd. Dit komt vaak tot uiting in herziene procesdocumentatie die wordt vrijgegeven als onderdeel van de implementatie.
  • Data Boxes – dit zijn boxen op een proceskaart of value stream map die bij elke stap horen. De datavakken worden gebruikt om de metriek van die stap in het proces vast te leggen, zoals cyclustijd, toegevoegde waarde tijd, opbrengst, voorraad of middelen.
  • TAKT-tijd – dit is een tijdsmaatstaf voor het proces. Het weerspiegelt de hoeveelheid tijd die is toegestaan voor elke processtap die ervoor zorgt dat het proces kan voldoen aan de vraag van de klant.
  • Kanban – dit is een visuele planningsaanpak die in het procesmanagement wordt gebruikt, waarbij een stap een signaal geeft naar de vorige stap, waaruit blijkt dat deze klaar is voor het volgende item. Deze aanpak minimaliseert de voorraad en zorgt ervoor dat elke stap werkt aan het item dat momenteel het belangrijkst is voor die stap in het proces.


Achtergrond
10 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen