Achtergrond

Wat kunt u als lean manager?

Lean management speelt een essentiële rol in de werking en het succes van lean ondernemingen. Zonder de bereidheid om een lean leadership benadering te hanteren, zullen bedrijven moeite hebben om ten volle te profiteren van de implementatie van lean. Het managen van een lean onderneming vereist een nieuwe aanpak, waarbij managers worden beschouwd als coaches, leiders en mentoren in plaats van alleen maar een ‘baas’. Om bedrijven te helpen het potentieel van de lean implementatie te maximaliseren, hebben we de vijf essentiële lean management kwaliteiten die elke lean manager nodig heeft op een rijtje gezet. Zo weet u precies wat u kunt doen als lean manager.

  1. Het geven van visie, focus & richting aan de organisatie

Als vooruitstrevende denkers en leiders moeten lean managers in staat zijn om visie te geven aan het bedrijf en langetermijndoelstellingen te identificeren. Met de mogelijkheid om gerichte doelen te stellen en voortdurend de doelen opnieuw te beoordelen kunnen managers vaststellen welke gebieden van het bedrijf op schema liggen en welke moeten worden bijgestuurd. Lean managers moeten ook in staat zijn om het niet halen van hun doelstellingen te zien als een kans om onderontwikkelde processen te leren en te verfijnen.

  • Actieve coach & probleemoplosser

Traditionele managers worden vaak bekritiseerd omdat ze te weinig deelnemen aan de werkvloer. Dit kan leiden tot aanzienlijke problemen die over het hoofd worden gezien en tot een verlies van motivatie van het personeel. Lean managers worden aangemoedigd om meer tijd in de werkomgeving door te brengen, met medewerkers om te gaan en op zoek te gaan naar mogelijkheden om processen te verbeteren. Dit is waar een lean manager een belangrijke rol kan gaan spelen.

  • Goede relatie-opbouwende vaardigheden

Het is belangrijk voor lean managers om het gedrag van mensen te begrijpen en positieve relaties op te bouwen met hun medewerkers. Als lean manager bouwt u een band op met uw personeel en stelt u hen in staat om meer verantwoordelijkheid op zich te nemen. Dit resulteert in een gelukkiger personeelsbestand en een hogere productiviteit.

  • Streven naar ontwikkeling & verbetering

Lean managers moeten in staat zijn om te begrijpen hoe ze kunnen leren, ontwikkelen en verbeteren om het meeste uit hun bedrijf en hun werknemers te halen. Het voortdurend zoeken naar nieuwe manieren om de onderneming te optimaliseren zal ervoor zorgen dat het bedrijf niet stilstaat of achteruitgaat, maar vooruit blijft gaan. Een goede lean manager is nooit helemaal tevreden met de huidige processen en zal er altijd naar streven om meer te bereiken en voortdurend te verbeteren.

  • Klantgerichtheid & waarde systemen

Lean thinking geeft in alle bedrijfsprocessen prioriteit aan klantwaarde, omdat dit helpt om positieve relaties en blijvende klantenloyaliteit op te bouwen. Goede lean managers moeten hun klanten leren kennen en de informatie gebruiken om belangrijke beslissingen te nemen. Voortdurende procesverbetering en afvalvermindering stelt alle medewerkers in staat om meer waarde te bieden aan klanten en tegelijkertijd verspilling te minimaliseren binnen het bedrijf.

Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo

Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.

Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen:

Lean White Belt

Lean Yellow Belt

Lean Orange Belt

Lean Green Belt

Lean Black Belt



Achtergrond
18 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen