Achtergrond

Wat zijn de Lean principes?

U hebt gehoord van Lean management en u weet dat de oorsprong ervan ligt in Toyota’s revolutie van de productiewereld in de jaren 80. Maar hoe vertalen de 5 Lean principes zich in de huidige markt en hoe past u als Lean manager deze toe op uw team? Dat is precies wat wij u vandaag in dit artikel zullen laten zien!

De 5 Lean principes

Zoals u hierboven al even heeft kunnen lezen zijn er 5 Lean principes die met name van belang zijn bij het implementeren van deze methode. Om het u wat eenvoudiger te maken hebben we deze 5 Lean Principes hieronder even voor u op een rijtje gezet:

1: Identificeer waarde

Lean teams beoordelen hun product en service voortdurend vanuit de ogen van de klant. Hoe helpt het product de klant zijn werk te doen, zijn missie te volbrengen of zijn positie te verbeteren? Dit helpt hen om de unieke waarde van hun product of dienst te bepalen. Leidende vragen zijn bijvoorbeeld: Wat heeft onze klant nodig? Waarom en wanneer hebben ze het nodig? Wat produceren wij om in die behoefte te voorzien? Hoe en wanneer krijgen we het bij hen?

2: Breng de waardestroom in kaart

Zodra u de unieke waarde bepaalt die zij bieden (wat u maakt, waarom en voor wie), kan uw team elk proces evalueren dat naar dat einddoel leidt. Value stream mapping stelt Lean teams in staat om te begrijpen hoe waarde door de organisatie stroomt – en nog belangrijker, waar het vastloopt. Het product van een value stream mapping oefening is een fysieke ‘kaart’ van de organisatie, die elke stap van het proces voor elk onderdeel van de business in kaart brengt: productie, R&D, marketing, HR, enz.

3: Creëer Flow

Met de value stream map in de hand kunt u vervolgens overgaan naar het derde van de 5 Lean principes: het creëren van flow door elke stap in het proces te analyseren en om manieren te vinden om de efficiëntie te maximaliseren en verspilling te verminderen. Hier kunt u denken aan de volgende vraagstukken: Welke tools hebben we nodig voor elke stap en zijn deze tools elke dag nodig om de productie soepel te laten verlopen?

4: Vaststellen van de Pull

Als vierde punt van de 5 Lean principes, houden Lean teams rekening met het perspectief van de klant op het eindproduct en kijken ze effectief naar de activiteiten van het bedrijf. Wanneer heeft de klant het product in de hand nodig? Het idee dat de klant in staat is om de waarde naar behoefte te ‘pullen’, is wat een ware revolutie teweeg heeft gebracht in de productiesector van Toyota. In plaats van te investeren in materialen kunnen Lean-teams de werkelijke behoeften van de klant gebruiken om een verstandiger model te beheren dat kosten, ruimte, tijd en middelen bespaart.

5: Zoeken naar perfectie

Tot slot identificeert het Lean team verbeterpunten en voert het zinvolle veranderingen door. In de praktijk zijn deze 5 Lean principes cyclisch. Terwijl de Lean teams streven naar perfectie, analyseren ze voortdurend elk proces op de waardestijging (lagere kosten, tijd, gebruikte middelen, ruimte, etc.). Het gehele proces wordt dan ook zo vaak mogelijk doorlopen.



Achtergrond
10 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen