Kennisbank

Luisteren Samenvatten En Doorvragen | Lean Green Belt

 

LSD, ofwel luisteren, samenvatten en doorvragen, is een vaardigheid die van groot belang is bij het verzamelen van informatie over de Voice of the Customer / Voice of the Business. LSD helpt om de verwachtingen van de klant te begrijpen en om een goede communicatie tussen mensen te waarborgen.

Bij het luisteren is het belangrijk om niet alleen de woorden van de ander te horen, maar ook te begrijpen wat de ander bedoelt en wat het verhaal achter het verhaal is. Empathie tonen, begrijpen wat de ander bedoelt en oprechte interesse hebben zijn belangrijke aspecten van luisteren.

Samenvatten is de volgende stap en geeft structuur aan het gesprek. Het is belangrijk om samen te vatten wat de ander heeft gezegd om te controleren of je de boodschap goed hebt begrepen. Het geeft de ander ook de mogelijkheid om aan te vullen of te corrigeren.

Doorvragen is de laatste stap en is van belang om meer informatie te verkrijgen en de ander te stimuleren om verder te praten. Door aanknopingspunten te zoeken en open vragen te stellen, krijg je brede, algemene informatie. Doorvragen is een belangrijk onderdeel van actief luisteren en helpt om de communicatie tussen mensen te verbeteren.

LSD is een vaardigheid die kan worden gebruikt om beter te communiceren met anderen en om hun verwachtingen beter te begrijpen. Het is belangrijk om deze vaardigheid te oefenen en te ontwikkelen om effectief te kunnen communiceren met anderen en om beter te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant.

Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank