Kennisbank

Wat Zijn De 3 Criteria Van Value Added?

Value Added: waarde creëren voor de klant

In iedere organisatie draait het om het creëren van waarde voor de klant. Dit is waar het begrip “Value Added” om draait. Het gaat hierbij om de waarde van het product of de dienst door de ogen van de klant. Lean denken is gericht op het maximaliseren van de waarde die aan de klant wordt geleverd en het minimaliseren van verspillingen.

In veel organisaties hebben mensen hun eigen ideeën over wat de toegevoegde waarde voor de klant inhoudt. Dit kan resulteren in activiteiten die geen waarde toevoegen, oftewel verspillingen. Het is belangrijk om deze verspillingen te elimineren om zo waarde toe te voegen aan het proces.

Een voorbeeld hiervan is de naam die op de beker bij Starbucks wordt geschreven. Voegt dit waarde toe aan de koffie? De koffie gaat er niet beter van smaken. En wil jij als klant voor deze handeling betalen? Door dit soort niet-waarde toevoegende activiteiten te elimineren, kan de organisatie zich meer richten op waarde toevoegen voor de klant.

Maar wat is nu precies Value Added?

Het gaat erom dat de klant bereid is om voor een bepaalde activiteit te betalen, dat deze activiteit het product of de dienst op de een of andere manier transformeert of verandert volgens de specificatie van de klant, en dat deze activiteit de eerste keer correct en zonder fouten wordt uitgevoerd.

Binnen Lean onderscheiden we drie typen Value Added:

  1. Het eerste type is waarde voor de klant. Hierbij gaat het om activiteiten die direct bijdragen aan de waarde van het product of de dienst voor de klant.
  2. Het tweede type is Business Non-Value Added. Deze activiteiten leveren geen directe waarde op voor de klant, maar zijn wel nodig voor het bedrijf om te kunnen functioneren.
  3. Het derde type is Non-Value Added, oftewel alle verspillingen die geen waarde toevoegen aan het proces.

Als je inzicht te hebt in deze verschillende typen Value Added en verspillingen, kan er gericht actie kan worden ondernomen om de waarde voor de klant te maximaliseren en verspillingen te elimineren.

In het kort draait Value Added om het creëren van waarde voor de klant en het minimaliseren van verspillingen. Door gericht te kijken naar de activiteiten die waarde toevoegen en deze te optimaliseren, kan de organisatie zich beter richten op de klant en waarde toevoegen aan het proces.

Wil jij ook meer waarde toevoegen aan jouw processen? Neem dan contact op met Lean.nl voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van jouw processen.

Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank