Kennisbank

Welke 3 Soorten Processen Zijn Er? | Lean Green Belt

Een proces is een keten van terugkerende acties gericht op een output voor de klant, die over verschillende afdelingen en organisaties kan lopen en informatie en communicatie vereist. Elke organisatie heeft drie soorten processen: Primaire processen, ondersteunende processen en besturingsprocessen. Primaire processen zijn het meest onderscheidend en lopen van klant tot klant, waarbij de output aan externe klanten wordt geleverd.

Als Lean Green Belt is het belangrijk om te begrijpen dat ondersteunende processen intern gericht zijn en de randvoorwaarden scheppen voor de primaire processen om optimaal te functioneren. Deze processen leveren output aan interne klanten. Besturingsprocessen zijn gericht op het aansturen en bijsturen van zowel primaire als ondersteunende processen. Ze omvatten activiteiten zoals planning, rapportage en audits.

1-Primaire processen:

Op het hoogste niveau herkennen we de primaire processen. Dit proces omvat de basisactiviteiten van de organisatie of kernproces(sen). Primaire processen (ook kern– of operationele processen genoemd) beschrijven de dienstverlening of het productieproces.

  • Primaire processen lopen van klant tot klant
  • De output wordt geleverd aan externe klanten

2-Ondersteunende processen:

Ondersteunende processen zijn processen die een interne focus hebben. Deze creëren de randvoorwaarden om de primaire processen optimaal te laten verlopen.

  • De output van deze processen wordt geleverd aan een interne klant

3-Besturings processen:

(Be)sturingsprocessen hebben als focus het aansturen/bijsturen van (primaire of ondersteunende) Processen. Omvatten alle activiteiten voor het plannen, controleren, evalueren en bijsturen.

  • Planning
  • Rapportage
  • Audits

De Lean Green Belt heeft de focus binnen de Lean-methodologie op het elimineren van verspillingen in processen en het maximaliseren van waarde voor de klant. Dit betekent dat het identificeren van de primaire processen en het elimineren van de verspillingen daarin, een belangrijke prioriteit heeft. Het verbeteren van ondersteunende en besturingsprocessen kan echter ook bijdragen aan een efficiëntere organisatie.

Voor het optimaliseren van de primaire processen is het belangrijk om de waardestroom te begrijpen. Dit omvat alle activiteiten die nodig zijn om een product of dienst te leveren aan de klant, vanaf de initiële bestelling tot en met de uiteindelijke levering. Het identificeren van verspillingen in de waardestroom en het implementeren van verbeteringen kan leiden tot kortere doorlooptijden, minder voorraad, minder fouten en een betere klanttevredenheid.

Als Lean Green Belt is het ook belangrijk om de juiste meet- en analysemethoden te gebruiken om de prestaties van de processen te beoordelen en verbeteringen te kunnen meten. Voorbeelden hiervan zijn procesmapping, value stream mapping, statistical process control en root cause analysis.

Kennis van de drie soorten processen en de toepassing van Lean-methodologie kan helpen bij het creëren van een cultuur van continu verbeteren binnen een organisatie, waarbij elk proces wordt geoptimaliseerd om maximale waarde te leveren aan de klant.

Lean Green Belt online:

Heb je interesse in het leren over processen? Waarom zou je dan niet onze online Lean Green Belt training volgen? Het is super flexibel: je kan het volgen op jouw tempo en waar je maar wilt! En als kers op de taart, na het afronden van de training, ontvang je een internationaal erkend certificaat van LCS, the Cardiff University licenced service.

Onze Lean-training is uniek omdat jij het tempo bepaalt. Je hoeft je geen zorgen te maken over het bijbenen van anderen of in slaap te vallen bij saaie presentaties. Met onze interactieve training blijf jij alert en gemotiveerd, terwijl je alle kennis opdoet die je nodig hebt om je organisatie te verbeteren.

Dus waar wacht je nog op? Sluit je aan bij onze Lean Green Belt training en wordt een procesverbeteringsexpert!

Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank