Kennisbank

Luisteren Samenvatten En Doorvragen | Lean Green Belt

 

LSD, ofwel luisteren, samenvatten en doorvragen, is een vaardigheid die van groot belang is bij het verzamelen van informatie over de Voice of the Customer / Voice of the Business. LSD helpt om de verwachtingen van de klant te begrijpen en om een goede communicatie tussen mensen te waarborgen.

Bij het luisteren is het belangrijk om niet alleen de woorden van de ander te horen, maar ook te begrijpen wat de ander bedoelt en wat het verhaal achter het verhaal is. Empathie tonen, begrijpen wat de ander bedoelt en oprechte interesse hebben zijn belangrijke aspecten van luisteren.

Samenvatten is de volgende stap en geeft structuur aan het gesprek. Het is belangrijk om samen te vatten wat de ander heeft gezegd om te controleren of je de boodschap goed hebt begrepen. Het geeft de ander ook de mogelijkheid om aan te vullen of te corrigeren.

Doorvragen is de laatste stap en is van belang om meer informatie te verkrijgen en de ander te stimuleren om verder te praten. Door aanknopingspunten te zoeken en open vragen te stellen, krijg je brede, algemene informatie. Doorvragen is een belangrijk onderdeel van actief luisteren en helpt om de communicatie tussen mensen te verbeteren.

LSD is een vaardigheid die kan worden gebruikt om beter te communiceren met anderen en om hun verwachtingen beter te begrijpen. Het is belangrijk om deze vaardigheid te oefenen en te ontwikkelen om effectief te kunnen communiceren met anderen en om beter te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant.

Portret van Anend Harkhoe, de eigenaar van lean.nl en een deskundige Lean specialist, met een vriendelijke glimlach, gekleed in een stijlvolle blazer over een polo shirt.
Anend Harkhoe
Lean Consultant & Trainer | MBA in Lean & Six Sigma | Oprichter van Lean.nl & DMAIC.com
Met uitgebreide ervaring in de zorg (ziekenhuizen, VVT, GGZ, huisartsenpraktijken), het bank- en verzekeringswezen, de productiesector, de foodsector, consulting, ICT-dienstverlening en de overheid, neemt Anend je graag mee in de wereld van Lean en Six Sigma. Hij gelooft in de kracht van mensen, actie en experimenteren. Bij Lean.nl en DMAIC.com draait alles om direct toepasbare kennis en praktijkgerichte trainingen. Lean is geen theorie, maar een ‘way of life’ die je moet ervaren. Van de karaokebar in Tokio tot de lessen van Toyota – Anend maakt Lean tastbaar en toepasbaar. Lean.nl organiseert inspirerende trainingen en studiereizen naar Lean-bedrijven in Japan, zoals Toyota. Contact: anend@lean.nl


Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank