Met deze training open jij de deur naar de wereld van foutloos en efficiënter werken.
100% Lean, maar dan wel op jouw tempo. Bekijk hier de online training Lean Yellow Belt.
Voor iedereen die meer wil weten over Lean en Six Sigma
Eerstvolgende startdatum: nog niet bekend
Amsterdam
De training kost € 1.850,00 (excl. BTW) en is inclusief examenkosten
Na deze training ben jij in elke organisatie dé collega die je moet hebben als het om verbetertrajecten gaat. Als Yellow Belt herken je verspillingen, weet hoe je quick wins implementeert en hoe je de meest gebruikte Lean-technieken toe moet passen. Ben jij (en je werkgever) straks écht gegrepen door de Lean-filosofie? Als Yellow Belt is de stap naar de Green Belt of Black Belt zo gemaakt.
De Lean Six Sigma Yellow Belt training is geschikt voor iedereen die in zijn of haar organisatie bedrijfsprocessen efficiënter en foutloos wil maken.
In deze training maak je uitgebreid kennis met Lean (slimmer en efficiënter werken) en Lean Six Sigma (beter en foutloos werken). Je leert verspillingen herkennen en processen in kaart te brengen. Je doorloopt de vijf fases van Lean Six Sigma: DMAIC. Bij Lean.nl vinden we het belangrijk dat je meteen aan de slag kunt met je kennis. De technieken die je krijgt uitgelegd, leer je op je eigen praktijk toepassen.
We geven onze in-company trainingen door heel Nederland. De dagopleidingen vinden plaats op een vaste locatie in Noord-, Midden of Zuid-Nederland.
De training kost € 1.850,- (excl. BTW) per deelnemer en is inclusief:
In deze fase staat het omschrijven van het DMAIC-project centraal. Onderwerpen zoals probleemdefinitie, scope en ‘voice of the customer’ komen in deze fase aan de orde.
Deze fase beschrijft en visualiseert het proces. Je bepaalt wat je gaat meten, hoe je dit doet en hoe je een meetplan opstelt en uitvoert. Daarnaast analyseer je meetsystemen en data.
Aan de hand van de data die je in fase 2 hebt verkregen, analyseer je de huidige prestaties. Je doet een 0-meting. Na de analyse scherp je de businesscase aan en zoek je naar oorzaken van problemen. Je zet hiervoor verschillende technieken in.
Zodra je de kernoorzaken hebt achterhaald, ga je op zoek naar oplossingen. Je benut de creativiteit van de deelnemers en de Lean-tools om tot een selectie van oplossingen te komen. Je valideert oplossingen in een pilot of simulatie. Maar je leert ook hoe je projectleden kunt stimuleren om ideeën te bedenken voor oplossingen. In deze fase ga je onder meer aan de slag met Kaizen, Kaikaku, TWI, Flow, Pull, SMED, Kanban, JIT en Timwoods.
In deze fase implementeren we de oplossing. Je leert hoe je diverse borgingstechnieken kunt toepassen om te voorkomen dat een probleem zich weer voor doet. Het Lean (Six Sigma) project wordt afgesloten en het projectteam wordt bedankt voor hun diensten.
Six Sigma: de geschiedenis van Six Sigma begint bij Motorola wanneer in 1986 één van de hoofdontwikkelaars op zoek is naar een antwoord op de betere Japanse productiekwaliteit. Producten van Japanse concurrenten werden namelijk steeds beter, waardoor klachten over de productiekwaliteit bij Motorola toenamen. Al snel wordt Six Sigma de leidende strategie voor de productie en daarna gaan onder meer IBM en General Electric Six Sigma ook toepassen. Six Sigma is vooral gericht op het verbeteren van kwaliteit. Meten is weten, vormt hierbij een belangrijk uitgangspunt. Met een statistische onderbouwing van feiten, kan iedere organisaties weloverwogen keuzes maken. Er wordt veel aandacht besteed aan het analyseren van gegevens. Six Sigma heeft als focus het verminderen van variatie in processen en het reduceren van fouten.
Lean Six Sigma is een combinatie van twee procesverbeter methodieken. Met Lean en Six Sigma profiteer je van ‘the best of both worlds’. Kortgezegd; binnen Lean Six Sigma zijn effectiviteit en efficiëntie de toverwoorden. Samen vormen zij een ijzersterke combinatie, waarmee processen binnen iedere organisatie verbeterd kunnen worden.
Lean wordt vaak in één adem genoemd met Six Sigma. Deze twee verbetermethoden kunnen prima samen worden toegepast. Lean legt de focus op snelheid van processen, het reduceren van verspilling in organisaties en de bedrijfscultuur. Six Sigma (de perfecte organisatie) richt zich vooral op het meetbaar maken van de kwaliteit van bedrijfsprocessen. Maar ook op de reductie van de variatie in productie- en bedrijfsprocessen.
Kennismaking met Lean Management of Lean Six Sigma? Een Yellow Belt herkent verspillingen, weet hoe quick wins geïmplementeerd moeten worden en hoe hij de meest gebruikte Lean-technieken toepast.
Jazeker, Lean.nl verzorgt ook interne trainingen. Dit kunnen maatwerktrajecten zijn gebaseerd op de uitdagingen die binnen een organisatie spelen. Vaak vormen incompany trainingen een onderdeel van onze adviestrajecten.