Kennisbank

Waarom Is De Voice Of The Customer Belangrijk?

Waarom is The Voice of the Customer belangrijk?

Het begrijpen van de klant is cruciaal voor Lean verbetertrajecten. De Voice of the Customer (VOC) is daarom van groot belang. Dit is het verhaal van de klant, de eisen en wensen die zij hebben. Door tot in detail in te gaan op de VOC, krijg je echt inzicht in wat de klant wil en nodig heeft.

Vanuit Lean perspectief is de klant de ontvanger van het product of de dienst die je levert. Het gaat hierbij niet alleen om externe klanten, maar ook om interne klanten zoals de volgende afdeling die onderdelen van je ontvangt. Op ieder niveau in iedere organisatie hebben processen klanten.

Het is van belang om de klantwensen rechtstreeks bij de klant te verzamelen om aannames te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door het voeren van klantgesprekken, het uitvoeren van enquêtes of het analyseren van klantreviews. Door de VOC te begrijpen en erop in te spelen, kun je de klanttevredenheid vergroten en de waarde die je levert verbeteren. Zo draagt de VOC bij aan het creëren van een klantgerichte en Lean organisatie.

Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank