Kennisbank

Wat Is Een Rootcause Analyse? | Lean Green Belt

Root Cause Analyse: de basis voor Lean verbeteringen

Root Cause Analyse is een methodiek om de onderliggende oorzaken van problemen in een proces of organisatie te achterhalen. Door het systematisch en gestructureerd onderzoeken van de kernoorzaken, kunnen deze aangepakt worden en kunnen permanente oplossingen worden gevonden. Het doel van Root Cause Analyse is om niet alleen de symptomen van het probleem aan te pakken, maar om te komen tot structurele verbeteringen in de organisatie. Root Cause Analyse is dan ook een onderdeel van de Lean filosofie, waarbij continu verbeteren centraal staat.

Een van de meest gebruikte technieken voor Root Cause Analyse is Ishikawa en 5xwhy. Deze techniek houdt in dat er vijf keer de vraag ‘waarom?’ wordt gesteld om tot de kernoorzaak van een probleem te komen. Dit helpt om te voorkomen dat symptomen worden behandeld in plaats van de werkelijke oorzaak van het probleem.

Een andere techniek die kan worden gebruikt voor Root Cause Analyse is de Is niet analyse. Hierbij wordt gekeken naar wat het probleem niet is, om zo te komen tot wat het wel is. Door het probleem op deze manier te benaderen wordt het mogelijk om de werkelijke oorzaak te identificeren.

Een kwalitatieve procesanalyse kan ook worden gebruikt om de kernoorzaak van een probleem te vinden. Deze techniek omvat het analyseren van de verschillende stappen in een proces om te bepalen waar verspilling optreedt en waar verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Het belangrijkste doel van Root Cause Analyse is het identificeren van de werkelijke oorzaak van een probleem om zo te komen tot een permanente oplossing.

Wil jij meer leren over Lean en hoe je de Rootcause Analysis kunt toepassen? Meld je dan nu aan voor onze online Lean Green Belt training en word een expert op het gebied van kwalitatieve analyses. Eindelijk een Lean-opleiding die √°ltijd past in jouw agenda?

Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank