Lean.nl biedt ook klassikale Lean en Lean Six Sigma-trainingen aan.
Lees verderKennismaken met ons leerplatform? Via de vrijblijvende demo ervaar je wat een online Lean-training inhoudt en ontdek je hoe compleet en veelzijdig onze online trainingen zijn.
Doe de gratis demoLean management streeft ernaar om alle vormen van verspilling in bedrijfsprocessen te verminderen om efficiëntie te verbeteren en klantwaarde te maximaliseren. Kwalitatieve procesanalyse is een krachtige techniek die helpt bij het identificeren van toegevoegde waarde en verspillingen in processen. In deze blog bespreken we hoe je kwalitatieve procesanalyse kunt toepassen in je Lean-initiatieven om verspillingen te identificeren en te verminderen.
Als je eenmaal inzicht hebt in het proces vanuit het perspectief van de klant en je de huidige situatie hebt beschreven of een Value Stream Map (VSM) hebt gemaakt, is het tijd om dieper in de processen te duiken. Je gaat op zoek naar waar de “toegevoegde waarde” zit en welke verspillingen (Muda) aanwezig zijn. Deze verspillingen zijn waarschijnlijk ook de oorzaken van je probleem.
Analyseer de VSM of andere procesbeschrijvingen en wijs de volgende categorieën toe aan de processtappen:
Lean streeft ernaar alle vormen van verspilling terug te dringen, zoals:
Om de verspillingen te identificeren, stel jezelf en je team de volgende vragen:
Als er veel oorzaken zijn geïdentificeerd in deze fase, is het verstandig om een prioritering aan te brengen. Bepaal met je team welke oorzaken prioriteit hebben. De oorzaken die de meeste prioriteit moeten krijgen, zijn die met de grootste impact op het probleem.
Focus op het Proces
Focus op het proces, bij het uitvoeren van een kwalitatieve procesanalyse is het belangrijk om te onthouden dat het doel is om het proces te verbeteren, niet om individuen de schuld te geven. Door je te concentreren op het proces en het identificeren van verspillingen, kun je effectievere oplossingen ontwikkelen en een cultuur van continue verbetering bevorderen.
Kwalitatieve procesanalyse is eentechniek binnen Lean management die je helpt bij het identificeren en verminderen van verspillingen in je processen. Door deze techniek toe te passen, kun je efficiëntie verhogen, klantwaarde maximaliseren en een cultuur van continue verbetering stimuleren.
Ben je klaar om kwalitatieve procesanalyse in je Lean-initiatieven te implementeren en de voordelen van een efficiëntere en klantgerichte organisatie te benutten?
Wil je meer weten over processen? Volg dan onze online Lean Green Belt training.
Op jouw tempo – wanneer en waar je maar wilt. En na afloop ontvang je een internationaal erkend certificaat van Cardiff University.
De Lean-training waarbij jíj het tempo bepaalt.