Kennisbank

Wat zijn de pijlers van Lean?

Lean is het streven naar perfecte processen. Hoe perfecter een proces, hoe meer waarde er voor de klant wordt toegevoegd. In een Lean organisatie worden medewerkers en leveranciers actief betrokken om verspillingen in processen te herkennen en deze op te lossen. Het elimineren van verspillingen is een belangrijk en dagelijkse bezigheid. Lean is dus ook “Continu Verbeteren”.  De korte termijn gedachte van Lean is dagelijks problemen oplossen met een verzameling gereedschappen en technieken door de medewerkers dan wel verbeterprojecten te definiëren om kernoorzaken van problemen op te lossen. De Lange termijn gedachte is een cultuur te creëren waarbij de gehele organisatie een focus heeft op Continu Verbeteren.

Lean is dus een manier of cultuur waarin het streven is om maximale toegevoegde waarde te leveren voor de klant. De basis van Lean is ontwikkeld bij Toyota met als focus twee pijlers van Lean:

De twee pijlers van Lean:

1: Just in Time

Just in Time staat voor:  krijgen wat je nodig hebt, op het juiste tijdstip en in de juiste hoeveelheid. Dit principe geldt zowel voor interne als externe klanten. Organiseer processen met korte doorlooptijden. De hoofdelementen van Just in Time zijn: One Piece Flow, Pull productie en produceren volgens Takttijd.

2: Jidoka

Jidoka staat voor het inbouwen van kwaliteit en heeft alles te maken met het voorkomen van fouten. Als er tijdens het productieproces toch nog iets verkeerd gaat, stopt het werk: Machines schakelen zichzelf uit of medewerkers mogen de lijn stopzetten. Fouten worden direct opgelost.

De filosofie van jidoka zegt dat de persoon die werk produceert binnen een bepaalde stap de verantwoordelijkheid heeft voor de kwaliteit van de taak die hij uitvoert. Als er een probleem is, is die persoon verantwoordelijk voor het oplossen ervan.

Alles om te voorkomen dat er fouten doorgegeven worden aan het volgende proces en het streven naar perfectie. 

7 Verspillingen

De eerste stap naar het toepassen van Lean is te leren de verspillingen in processen te identificeren. Taiichi Ohno, heeft 7 verspillingen geïdentificeerd:

  1. Verspilling ten gevolge van overproductie
  2. Verspilling in wachten
  3. Verspilling in transport
  4. Verspilling in verwerking (in het proces zelf)
  5. Verspilling in opslag
  6. Verspilling in beweging
  7. Verspilling door defecten
  8. Verspilling door niet benutten van talent van medewerkers (De achtste verspilling is er later bijgekomen).

Naast deze acht verspillingen wordt er ook gekeken naar variatie in het proces (Mura) en zwaar werk in het proces (Muri). Bij Toyota wordt dit ook wel de filosofie van de Vier P’s genoemd.

De vier P’s van Toyota

1 Problem Solving:

Dagelijkse problemen oplossen is een belangrijk onderwerp voor Lean en Continue Verbeteren (Kaizen). Neem de tijd nemen om oorzaken van problemen te vinden en daarna pas de oplossingen te implementeren.

2 People & Partners:

Streef naar empowerment van medewerkers in alle lagen van de organisatie. Ontwikkel leiders die lean begrijpen en het goede voorbeeld geven. Leer werknemers verspillingen uit processen te halen. Stimuleer verbeter ideeën. Help je leveranciers.

3 Process:

Creëer Flow in de processen en maak problemen zichtbaar. Stop bij kwaliteitsproblemen. Gebruik Pull om overproductie te voorkomen.

4 Philosophy:

Lean is een lange termijn filosofie gebaseerd op lange termijn denken. Om tot een Lean organisatie te komen worden er consequent vijf stappen doorlopen:

  1. Specificeer wat de klant wil (waarde voor de klant)
  2. Breng het proces (waardestroom) in kaart. Maak de verspilling inzichtelijk en haal deze uit het proces
  3. Creëer flow in het proces (Voorkom stilstand)
  4. Produceer vraaggestuurd (Pull)
  5. Streef naar perfectie. Je bent nooit klaar met Lean

Lean cultuur

Voor Lean moet iedereen in de organisatie op een bepaalde manier gaan denken en gebruikmaken van gereedschappen en technieken om zo verspilling tegen te gaan en klantwaarde te maximaliseren. Hoewel de Lean-tools belangrijk zijn, gaat Lean allereerst over mensen en daarna over de tools.

De mensen bedenken oplossingen en zijn verantwoordelijk voor het implementeren van verbeteringen. De basis van Lean bij Toyota wordt dan ook gevormd door ‘training voor het ontwikkelen van  mensen en teams. Zij worden stelselmatig opgeleid in “problem solving” technieken.

Het zit bij Toyota inmiddels in de cultuur van de organisatie:

  • Leiders hebben een langetermijnvisie en weten dat constante verbeteringen nodig is
  • Medewerkers kijken altijd naar activiteiten in de processen en streven ernaar deze te standaardiseren en verspillingen te elimineren
  • Iedereen in de organisatie draagt continue ideeën aan voor verbetering

"Toyota: Verspil nooit het creatieve potentieel van mensen!"

Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo



Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.



Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen:



Lean White Belt



Lean Yellow Belt



Lean Orange Belt



Lean Green Belt



Lean Black Belt


Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank