Kennisbank

Wat Is Total Productive Maintenance (TPM)? | Green Belt

Total Productive Maintenance (TPM) is een onderhoudsmanagementmethode gericht op productiviteitsverbetering, waarbij de focus ligt op het optimaliseren van de machinebeschikbaarheid. TPM richt zich op het verbeteren van de 6 grote verliezen van de Overall Equipment Effectiveness (OEE). Door het betrekken van medewerkers bij het oplossen van kleine problemen, kunnen grote problemen worden voorkomen. TPM bestaat uit drie gebieden: autonoom onderhoud, gepland onderhoud en voorspelbaar onderhoud.

De eerste pilaar van TPM is autonoom onderhoud, waarbij het operationele proces binnen de werkmodule zijn eigen routinematige onderhoudstaken bevat. Het gespecialiseerde onderhoudspersoneel houdt hierdoor meer tijd over voor het gecompliceerde, geplande en voorspelbare onderhoud. Bij autonoom onderhoud nemen operators routinematig technisch werk over van de technische dienst, terwijl zij gestandaardiseerde werkbeschrijvingen voor de onderhoudstaken gebruiken.

De tweede pilaar is gericht verbeteren (Kobetsu Kaizen) en richt zich op het gericht verbeteren van OEE en de 6 grote verliezen. Problemen worden in teams onderzocht en opgelost, waarbij analysemethoden en -tools een belangrijke rol spelen.

Gepland onderhoud is de derde pilaar van TPM en is de verantwoordelijkheid van de technische dienst. Het doel van deze pilaar is een voorspelbare en optimale technische installatie, en het ondersteunen van de invoering van autonoom onderhoud. Gepland onderhoud bevat vier fasen en twaalf stappen die parallel met autonoom onderhoud verlopen. De doelstelling is om MTBF (mean time between failure) en MTTR (mean time to repair) te verbeteren.

De vierde pilaar is kwaliteitsonderhoud, waarbij het doel is een stabiel proces te creëren dat producten produceert zonder kwaliteitsverlies. Om een beter kwaliteitsniveau te bereiken, moet de pilaar ervoor zorgen dat de mechanismen die de kwaliteit van de producten bepalen, bekend worden. In kwaliteitsonderhoud worden vaak twee fasen onderscheiden: kwaliteitsproblemen analyseren en elimineren, en borgen door standaarden.

De vijfde pilaar van TPM is training en opleiding, waarbij medewerkers een hoge mate van autonomie krijgen. Samen met de andere TPM-pilaren worden trainingsprogramma’s ontwikkeld om trainingsbehoeftes in te vullen. Het niveau van vaardigheden kan worden uitgedrukt in vijf niveaus.

TPM op kantoor is de zesde pilaar, gericht op het verhogen van de productiviteit en het verbeteren van de efficiëntie van de bedrijfsvoering van alle ondersteunende afdelingen door de bedrijfs- en afdelingsactiviteiten te optimaliseren.

Veiligheid, gezondheid en milieu zijn de focus van de zevende.

Wil je meer weten over processen? Volg dan onze online Lean Black Belt training.

Op jouw tempo –  wanneer en waar je maar wilt. En na afloop ontvang je een internationaal erkend certificaat van LCS, the Cardiff University licenced service.

De Lean-training waarbij jíj het tempo bepaalt.

 

Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank