Achtergrond

Waar staat lean voor?

Waar staat lean voor? Dit is een vraag die we ontzettend vaak gesteld krijgen. Lean is een benadering voor het beheren van een organisatie die het concept van continue verbetering weet toe te passen. Dit is een organisatie die een lange termijn benadering nastreeft en die kleine, stapsgewijze veranderingen doorvoert om de efficiëntie en kwaliteit te verbeteren. Deze methode wordt door ontzettend veel bedrijven gebruikt, vandaar dat deze dan ook zo populair is. In dit artikel laten wij u wat meer zien over de volgende vragen: waar staat lean voor en wat is het doel achter lean?

Het doel van Lean

Het primaire doel van lean management is om waarde te creëren voor de klant door middel van het optimaliseren van de middelen en het creëren van een stabiele workflow gebaseerd op de werkelijke eisen van de klant. Het is gericht op het elimineren van tijd-, inspannings- en geldverspilling door elke stap in een bedrijfsproces te identificeren en vervolgens stappen die geen waarde creëren te herzien of af te breken. De filosofie komt echt voort uit de bedrijven binnen de productiesector, echter kan hij door nagenoeg ieder bedrijf worden gebruikt.

Lean richt zich op een bijzondere bedrijfsvoering waarbij er wordt gekeken naar de volgende doelen:

  • Waardebepaling vanuit het standpunt van de eindklant.
  • Het elimineren van alle verspilling in de bedrijfsprocessen.
  • Het continu verbeteren van alle werkprocessen, doelstellingen en mensen.

Lean management faciliteert gedeeld leiderschap en verantwoordelijkheid; continue verbetering zorgt ervoor dat elke medewerker bijdraagt aan het verbeteringsproces. De managementmethode fungeert als een leidraad voor het opbouwen van een succesvolle en solide organisatie die voortdurend vooruitgaat, echte problemen identificeert en deze oplost.

5 principes van lean

Lean omvat vijf leidende principes die door managers binnen een organisatie worden gebruikt als richtlijnen voor de lean methodiek. De vijf principes zijn:

  • Identificeer waarde
  • Waardestroom in kaart brengen
  • Een continue workflow creëren
  • Opzetten van een pull systeem
  • Zorgen voor continue verbetering

Lean management is gebaseerd op het Toyota productiesysteem dat eind jaren veertig van de vorige eeuw is opgezet. Toyota heeft de vijf principes van lean management in de praktijk gebracht met als doel de hoeveelheid processen die geen waarde opleverden te verminderen; dit werd de Toyota Way genoemd. Door de vijf principes toe te passen ontdekten ze dat er aanzienlijke verbeteringen werden aangebracht in efficiëntie, productiviteit, kostenefficiëntie en cyclustijd.

Het is een goed idee om binnen uw bedrijf, organisatie of instelling enkele mensen in dienst te hebben die bekend zijn met de lean methode. Deze kennis zorgt ervoor dat zij de problemen in het bedrijf kunnen herkennen en elimineren, met als gevolg dat het bedrijf er een stuk beter voor komt te liggen. Wilt u zelf een training of cursus volgen dan is dit zeker mogelijk. Meer informatie over het huidige aanbod van onze cursussen kunt u bij ons op de website vinden.

Online Lean training: 100% Lean, helemaal op jouw tempo

Wil je meer weten over Lean en je certificeren? Volg dan een van onze Lean online trainingen.

Bij Lean.nl kan je de volgende Lean trainingen online volgen:

Lean White Belt

Lean Yellow Belt

Lean Orange Belt

Lean Green Belt

Lean Black Belt



Achtergrond
13 mrt 2020

Ontdek onze Lean trainingen

  • Een opleiding die inspirerend én verfrissend is
  • Trainers die zijn opgeleid in Japan
  • Kennis die je meteen toe kunt passen
  • Ervaar Lean in de Audi-fabrieken in België
  • Een internationaal erkend diploma

 

Ontdek onze trainingen