Hoshin Kanri is een managementfilosofie die organisaties helpt bij het opstellen en behalen van doelstellingen. Het is een gestructureerde werkmethode die een organisatie ondersteunt bij het realiseren van haar lange termijn missie en visie. De filosofie is afkomstig uit de Japanse Total Quality Control (TQC) en bestaat uit zeven stappen.
Op strategisch niveau dient de organisatie een missie en visie op te stellen. Een goede Visie voldoet aan de volgende criteria:
Vaststellen van de doelen van de organisatie richting. Dit gebeurt door innovatieve doelstellingen te formuleren die zijn afgeleid van de eerder geformuleerde visie. Hierbij worden kritische succesfactoren gebruikt die aangeven wanneer de organisatie succesvol is.
Op tactisch niveau worden de innovatieve doelstellingen vertaald naar indicatoren. Per afdeling of werkplek kan de strategische intentie gedefinieerd worden op een manier die stuurbaar is voor die specifieke afdeling of werkplek.
De doelstellingen worden verdeeld over de afdelingen en dienen vertaald te worden naar prestatie indicatoren (KPI) per afdeling. De prestatie indicatoren meten in hoeverre de doelstellingen gehaald zijn, en daarmee de voortgang van de organisatieverandering richting zijn visie.
Op operationeel niveau worden de doelen vertaald naar concrete afdelings- of teamdoelen en worden problem-solving tools gebruikt om de doelstellingen te implementeren.
Maandelijkse rapportage per team/afdeling om de voortgang te bespreken en waar nodig bij te sturen.
Aan het einde van de jaarcyclus evalueren we en stellen we bij. Hierbij wordt gekeken naar welke doelstellingen voor of achter lopen en wat er volgend jaar moet gebeuren.
Met Hoshin Kanri kunt u uw organisatie op één lijn houden en ervoor zorgen dat uw dagelijkse activiteiten bijdragen aan het behalen van uw strategische doelen op de lange termijn.
In het kort kan Hoshin Kanri helpen om strategische doelen op te stellen en deze daadwerkelijk te behalen. Door middel van de zeven stappen van Hoshin Kanri kunnen strategische doelen vertaald worden naar operationeel niveau en kan er gestuurd worden op prestatie-indicatoren. Dit zorgt voor een gestructureerde terugkoppeling van de voortgang en het voortdurend cyclisch verbeteren van de prestaties van de organisatie.
Wil jij meer leren over Lean en hoe je Hoshin Kanri effectief kunt toepassen? Meld je dan nu aan voor onze online Lean Black Belt training en word een expert op het gebied van Lean. Let’s get Lean together!