Het is belangrijk voor organisaties om inzicht te hebben in de behoeften en verwachtingen van hun belanghebbenden (stakeholders). Naast de klanten hebben organisaties te maken met andere belanghebbenden zoals werknemers, leveranciers, partners, brancheorganisaties en de overheid. Om deze behoeften en verwachtingen in kaart te brengen, kan een stakeholdersanalyse worden uitgevoerd.
Een stakeholdersanalyse is een methode die gebruikt wordt om inzicht te krijgen in de behoeften en verwachtingen van belanghebbenden. De analyse focust op twee criteria: invloed en belang van de stakeholder. Invloed gaat over de mate waarin de stakeholder invloed heeft op het handelen van het verbeterteam, terwijl belang gaat over de mate waarin de stakeholder belang heeft bij het handelen van het verbeterteam.
Om een stakeholdersanalyse uit te voeren, kun je de volgende vijf stappen volgen:
Afhankelijk van de categorie waarin de stakeholder is ingedeeld, ga je anders om met de stakeholder. Zo vertroetel je de belangrijke speler, houd je de belanghebbende op de hoogte, houd je de beïnvloeder tevreden en krijgt de toeschouwer minimale aandacht.
Kortom, een stakeholdersanalyse kan helpen om inzicht te krijgen in de behoeften en verwachtingen van belanghebbenden. Door dit inzicht kun je beter inspelen op de wensen en eisen van de belanghebbenden en zo de samenwerking verbeteren.