Kennisbank

Wat Zijn De 7 Stappen Voor Het Geven Van Feedback?

Feedback geven en ontvangen is een essentieel onderdeel van Lean. Het is een belangrijke vaardigheid voor Lean experts om informatie uit te wisselen over elkaars gedrag en houding, zodat de gecoachte zijn handelen kritisch kan bekijken en indien nodig kan aanpassen. Goede feedback kan iemand helpen om zijn sterke punten te benutten en te groeien in zijn werk. Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Het geven van negatieve feedback kan moeilijk zijn, maar het is belangrijk om het gedrag van anderen te veranderen en misverstanden uit de weg te ruimen.

Om feedback te geven, is het belangrijk om een ​​stappenplan te volgen. Ten eerste, beschrijf het veranderbare gedrag van de ander, maak het zo concreet mogelijk en gebruik een ik-boodschap. Ten tweede, leg uit welk effect het gedrag van de ander op je heeft en laat de ander reageren. Ten derde, vraag om het gewenste gedrag en verken oorzaken en oplossingen.

Het is belangrijk om je woede te laten zakken voordat je feedback geeft en om de feedback op een rustige plek te geven. Het is ook belangrijk om de ander apart te nemen en de feedback nooit in een groep te geven.

Als je op deze manier feedback geeft, kan de ander begrip opbrengen voor jouw kant van de zaak en kan het gedrag van de ander worden veranderd. Het geven en ontvangen van feedback is dus een belangrijk aspect van Lean en kan helpen bij het continu verbeteren van processen en samenwerkingen.

Wil je meer weten over Lean? Volg dan onze online Lean Green Belt training.

Op jouw tempo –  wanneer en waar je maar wilt. En na afloop ontvang je een internationaal erkend certificaat van LCS, the Cardiff University licenced service.

De Lean-training waarbij jíj het tempo bepaalt.

Portret van Anend Harkhoe, de eigenaar van lean.nl en een deskundige Lean specialist, met een vriendelijke glimlach, gekleed in een stijlvolle blazer over een polo shirt.
Anend Harkhoe
Lean Consultant & Trainer | MBA in Lean & Six Sigma | Oprichter van Lean.nl & DMAIC.com
Met uitgebreide ervaring in de zorg (ziekenhuizen, VVT, GGZ, huisartsenpraktijken), het bank- en verzekeringswezen, de productiesector, de foodsector, consulting, ICT-dienstverlening en de overheid, neemt Anend je graag mee in de wereld van Lean en Six Sigma. Hij gelooft in de kracht van mensen, actie en experimenteren. Bij Lean.nl en DMAIC.com draait alles om direct toepasbare kennis en praktijkgerichte trainingen. Lean is geen theorie, maar een ‘way of life’ die je moet ervaren. Van de karaokebar in Tokio tot de lessen van Toyota – Anend maakt Lean tastbaar en toepasbaar. Lean.nl organiseert inspirerende trainingen en studiereizen naar Lean-bedrijven in Japan, zoals Toyota. Contact: anend@lean.nl


Online Lean training:
100% Lean, helemaal op jouw tempo

Veel gelezen in onze kennisbank